Tasques 3r Setmana del 25 al 29 de maig




Bon dia a tothom!!!!

De follies i de rondalles jo us en contaré un grapat, les unes seran mentides, les altres seran veritats...
Temps era temps… Vet aquí que en un poblet, poblàs, on ningú tenia nas, hi havia…
ELCONTES!
Abans, però, us deixo un recull de fotos del viatge per espanya.
Ja saps com fer-ho, oi?
Tria les propostes que et semblin més interessants o que et cridin més l’atenció i fes-les al llarg de la setmana.
Tria les dos activitats per avaluar. I fes l’autoavaluació.
Divendres m’ho envies perquè pugui veure tot el que has treballat! Som-hi!

Ara si! Tothom preparat per endinsar-se en el fantàstic món dels contes ?


1. El mestre i el globus  
Escolta el conte.

Fes una llista de coses que fas a casa per ajudar i donar felicitat a les persones que t’envolten. 
I pensa també quines coses fan els altres que et fan feliç a tu. 

2. Pensa, investiga i crea
A veure si saps posar el títol del conte en cada imatge.
Ara, tria un dels contes i reinventa’l!  
És a dir, crea una nova versió del conte popular: afegeix o treu personatges, canvia la història, el lloc on passa, etc.                                          
Pensa quines són les parts que ha de tenir una narració i escriu-les. 
-
-
-
Assenyala cada part en el teu text.

3. Recomanacions   
Sabem que tots vosaltres llegiu molt!
  • Fes dues recomanacions de contes o llibres que t’hagin agradat.
  • Digues-nos dos contes o llibres que no t’hagin agradat gens.
  • Explica’n el perquè.
Després, tria un dels llibres i fes una fitxa de lectura (tria el format que més t’agradi o fes una combinació). 



4. Sóc el protagonista d’un conte!
- Tria 2 personatges de dos contes coneguts (un personatge de cada conte).
- Inventa’t un conte on surtin els personatges que has triat i tu com a protagonista (no ha d’ocupar més d’un full).
- Al teu text han d’aparèixer les paraules següents. Marca-les al text i  escriu-les aquí sota:
  • 3 noms propis:     
  • 3 noms comuns: 
  • 3 adjectius:
  • 3 articles definits:
  • 3 articles indefinits: 
  • 3 demostratius 

               
5. Dibuixa

Dibuixa en un full gran un personatge de conte. 
(Pot ser el algun de la tasca 2 o 4).
Pinta’l i un cop pintat, amb collage, acaba’l de millorar (amb paper de plata, roba, fil, botons, etc.)



 6. Disfressa’t

Amb roba i altres complements que tinguis per casa, disfressa’t d’un personatge de conte conegut i envia’ns una fotografia.
Les penjarem al bloc i a veure si endevineu quin personatge és!




7. Conta que contaràs
Tria un dels dos contes que has fet (tasca 2 o tasca 4).
Llegeix-lo en veu alta vàries vegades. Para atenció a l’entonació, les respiracions i pauses (punts, comes), els diàlegs, les diferents veus, etc. i després:
- Grava un àudio llegint el conte i envia’l per e-mail.
- Fes un titella narrador (o utilitza algun que tinguis per casa) i fes un vídeo fent que parli, tot explicant el conte.  
(Pots fer servir un conte diferent per cada una de les dues propostes).
(Pots decidir si fas una proposta o les dues).

Aquí tens alguns exemples de com fer un titella.


8. Conte: Buscant el vent
El vent, ja sabeu que és?
Ara us posaré un conte sobre el vent. Aquest conte el va escriure l’Anna Patata i va guanyar el premi Inspiraciència 2016.
Quan acabeu de llegar-lo, intenteu respondre les preguntes.

Buscant el vent
Hi havia una vegada un vent tan trist que no podia volar. Des de feia temps, sense adonar-se, s’havia anat movent cada cop més a poc a poc, feixuc, pesat, fins a quedar totalment parat.
Amunt i avall havia viscut movent arbres i arbrots, branques i branquillons i fulles de tots colors que queien al seu pas en arribar la tardor. La seva vida havia estat molt atrafegada; arrissava onades, transportava llavors o suportava els esternuts de tothom, viatjant lent o molt ràpid i això el feia sentir molt cansat.
Sobretot, el que l’abatia eren els murmuris de la gent “Uf! Quin vent fa!” i les queixes “Quan s’acabarà aquest vent?” que es repetien al seu pas. Veia com tothom l’evitava o s’arraulia per racons amagats fugint d’ell. Allò l’enfadava tant que sovint rugia encabritat i volava ràpid en forma de gegantins huracans destarotant al seu pas cases, reixes i fanals.
El dia que va decidir aturar-se, va observar que tothom semblava més tranquil i més feliç; car, ja no hi havia barrets voladors, ni ulls plorosos, ni fullaraca fora de lloc.
Tot i això, la canalla el trobava a faltar perquè sense ell no es podien enlairar els estels ni fer ballar les bombolles de sabó. El viatjant del globus aerostàtic estava indignat i en arribar l’estiu cigonyes i altres ocells no van poder tornar a la seva terra per visitar els parents, i allò va desencadenar les pitjors baralles familiars.
Tristos també, nens i nenes veien com la pols quedava amuntegat allà on queia, el fum dels cotxes no es movia de la ciutat i la humitat de l’aire no arribava a fer núvols. Aquell va ser un estiu feixuc i ben gris.
El que semblava un descans va començar a ser un autèntic desastre. “Quan tornarà el vent?” va començar a preguntar-se tothom.
La tardor va arribar, cobrint de fulles tots els carrers, i també l’hivern i el fred. Ningú no sortia de casa i mentre els dies passaven, aquella tristor que havia envaït el vent va començar a escampar-se adormint –ho tot i a tothom.
En arribar la primavera un ós maldestre i dormilec va despertar-se. Havia hivernat d’allò més bé al seu cau i afamat va sortir a buscar alguna cosa per portar-se al pap, tenia una fam voraç!
A poc a poc, va anar adonant-se que alguna cosa no rutllava bé. Les flors estaven pansides i els ocells no cantaven, i allò el va fer pensar que potser s’havia llevat massa d’hora. El pastor, que passejava per allí li explicà:
– El vent ens ha abandonat! Un bon dia es va parar i ara res no es mou, tot s’amuntega i s’embruta, ni tan sols torna la primavera!- li contà plorós.
– Caram! això és un gran desastre! – va respondre l’ós mentre recordava aquells deliciosos ruscos de mel que potser no tornaria a provar.
 Així que decidit, es va treure les quatre lleganyes que li quedaven i va anar-se’n muntanya avall a rescatar aquell vent entristit.
L’empresa de l’ós, però, no va resultar gens fàcil. La seva poca traça el feia ensopegar a cada passa, i rodava per terra més que caminava. La baixada, plena de cops i sacsons va ser observada per tots els animalons del bosc, que anaven rient sota el nas sense poder-ho evitar.
– Guaiteu aquell ós sapastre – anaven dient entre dents – mira endavant, dropo!- Fins que els murmuris es van convertir en autèntiques rialles que van acabar despertant tothom.
– Calleu gamarussos! Tinc una missió importantíssima! – cridava l’ós mentre lluitava per no topar amb cap arbre més.
Els esquirols van decidir seguir-lo, ja que els semblava un espectacle d’allò més divertit. Altres animalons curiosos també s’hi van anar sumant i, a poc a poc, en un tres i no res tots els tafaners del bosc seguien aquell ós sapastre, preguntant-se on anava tan decidit.
Ves per on, al pas d’aquella bandada, la pols es va anar enlairant, les fulles es bellugaven sota les cames i braços i la llum fins i tot va començar a aclarir. En arribar al poble, homes i dones van treure el nas per la porta per veure què era aquella cridòria, i, lluny d’espantar-se, van sortir a rebre l’alegria muntanyenca que arribava. Ara el cel semblava una mica més blau, l’aire menys brut i els carrers plens de vida i rialles com feia molt de temps ja no se sentien.
De sobte les campanes van moure’s sota una brisa suau i repicaren, tot i que el rellotge feia temps que romania aturat.
Així va ser que sota aquell ning –nong, el veïnat , l’ós i companyia van celebrar la tornada del vent que ara semblava ben content i mentre volava feia giravoltar les paraules que des de feia molt de temps romanien callades.
 Anna Patata

Esperem que us hagi agradat aquest conte i ara...
Aprenem una miqueta:
VENT: el vent no és més que l’aire en moviment. La massa d’aire de l’atmosfera és tan gran que la força del vent és capaç de moure grans arbres i destrossar edificis, però també, més suaument, fer ballar les fulles i les llavors de dents de lleó. De menuts les evidències més clares de la força del vent les viem en bufar; dins un globus o un grapat de papers. A la natura però, els moviments de l’aire es deuen a canvis de pressió: l’aire es mou de zones on hi ha una pressió alta fins a una de baixa (igual que el mecanisme de bufar a partir de pressionar els pulmons amb el diafragma).
El vent és també el responsable de part del cicle de l’aigua, doncs l’aire calent tendeix a ascendir perquè és menys dens que el fred, que queda baix. Aquest és el mateix mecanisme que fa funcionar els globus aerostàtics.

I ara, us toca a vosaltres:
1.       Quines coses coneixeu que mou el vent?
2.       Què pot moure i què no pot moure el vent?
3.       Qui bufa a fora perquè hi hagi vent? 

9. English time: “The rabbit and the turtle”.
 Read the text. Then answer the questions.

  • What is the message of the story?
  • Which words do you think describe the hare and which words describe the tortoise? 

Loud - Fast - Quite - Slow - Quick – Sensible

HARE
TORTOISE







  • Translate the words into Catalan. 

Lake:   
Behind:                             
Road:
Between: 
Forest:
After:
The next day:
While: 
Suddenly 
Apologize:  
Rest:
Almost: 

  • Look for another story with nice or motivate message. Write the title. Then explain why you choose this story. 


ALTRES PROPOSTES D'ACTIVITATS 

·       Castellano
En esta página encontrareis diferentes cuentos. Los podéis escuchar y ver en youtube o leerlos.
¡Hay divertidas fichas para hacer que os podéis descargar!


·       InnovaMat
Seguiu jugant  cada dia una estoneta a Bmath.
I, aneu visitant el seu web. Cada setmana hi ha una nova proposta d’activitat!

Aquesta setmana us proposo dues sessions de sumes i restes: sessió 40 i sessió 42.
(Teniu diverses opcions: imprimir-ho i fer-ho a mà, fer-ho digitalment, mirar la imatge i escriure les respostes en un full a part, etc. Com us vagi millor.) 


·       Blocs de música i educació física.

Que tingueu molt bona setmana!!!

Petonets i abraçades!!! 


Comentaris

Publica un comentari a l'entrada